Från ADHD-kille till vanlig tonåring
Artikel av Gunilla Ladberg, fil dr i pedagogik
Många av de barn som har diagnoser som dyslexi, ADHD eller olika svårigheter med koncentration och inlärning har en gemensam problematik i botten. De har kvar primitiva rörelser i form av spädbarnsreflexer, som hos de flesta barn integreras och underordnas mer mogna rörelsemönster när barnet växer upp.
Det finns dock metoder, än så länge relativt okända i Sverige, för att komma åt dessa reflexer och integrera dem, även senare i livet.
Kroppsrörelser ökar inlärningsförmågan
Hjärngympa, Brain Gym eller Edu-K - Educational Kinesiology – utvecklades av Dr. Paul E. Dennison. Dret hela går ut på att man genom särskilda kroppsrörelser kan öka inlärningsförmågan. Forskare menar att mer än 90% av orsakerna till inlärningsblockering är stress, och hjärngymparörelserna syftar till att minska stressen och på så vis också till att förbättra samarbetet mellan den högra och den vänstra hjärnhalvan.